امروز: پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 ساعت
  • تنها تولید کننده تایر آفرود
  • سال 98 رونق تولید
  • اولین تولید کننده تایرهای تیوبلس در ایران

صنعت تایر در انتظار حمایت تعرفه ای دولت

صنعت تایر در انتظار حمایت تعرفه ای دولت



در گفت‌وگو با مهندس امتعلی مطرح شد : صنعت تایر در انتظار حمایت تعرفه ای دولت / سهم 65 درصدی محصولات شرکت در بازار داخلی

صنعت تایر از صنایع استراتژیک کشور و دارای سابقه و پتانسیل بالایی به لحاظ منابع انسانی و تکنولوژی برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری است . در حال حاضر ، این صنعت با نیم قرن تجربه مدیریتی و کارشناسی به بلوغ رسیده است و در وضعیت مناسبی قرار دارد اما باتوجه به مشکلات و محدودیت های پیش رو ، از پتانسیل های این صنعت به خوبی بهره گیری نمی شود و بستر مناسب برای رشد صنعت تایر وجود ندارد . همچنین ، باتوجه به پیچیدگی های فرایند تولید و نیاز به اجزای مختلف از جمله مواداولیه ، تجهیزات و ماشین آلات موجب افزایش اشتغال چندین برابری ، به صورت غیرمستقیم در زنجیره ارزش خود شده است . از طرفی ، رشد صنعت تایر بر رشد صنایع وابسته اعم از تولید نخ تایر ، سیم طوقه ، محصولات پتروشیمی ، دوده ، قطعات لاستیکی ، روکش تایر ، رینگ و مواداصلی و نظایر آن را که موجب زیرساخت های توسعه صنعتی و افزایش فرصت های شغلی کشور است ، فراهم می کند . اما با عدم حمایت سازمان ها و نهادهای ذیربط ، این پتانسیل نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید . باتوجه به مطالب یادشده و به منظور بررسی صنعت تایر با ارسلان امتعلی مدیرعامل شرکت ایران یاسا تایر و رابر به گفت و گو پرداختیم که در ادامه شرح آن را به تفضیل می خوانید .
1- ابتدا در مورد تاریخچه شرکت و فعالیت آن توضیح بفرمایید. 

شرکت ایران یاسا تایر و رابر (سهامی عام) در تاریخ 7 آبان ماه 1347 به عنوان اولین تولیدکننده انواع تایر و تیوب موتور سیکلت، دوچرخه، اسکوتر و فرآورده های لاستیکی در کشور آغاز به فعالیت نموده و با نام " شرکت سهامی کارخانجات تولیدی و صنعتی ایران یاسا" تحت شماره 11051 در اداره ثبت شرکت¬ها و مالکیت صنعتی تهران و متعاقباً طی شماره ثبت 6590 در اداره ثبت شرکت¬ها و موسسات غیر تجاری شهریار به ثبت رسیده و براساس موافقت صادره از وزارت صنايع، با ظرفيت اسمي25،303،000 تن ظرفیت تولید شرکت در پروانه بهره¬برداری فعالیت می نماید.
2- در زمینه صادرات تایر چه فعالیت هایی دارید و برای توسعه این مهم چه اقداماتی انجام داده اید؟
این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، علاوه بر تامین نیاز داخلی، با شناسائی بازارهای خارجی بخشی از محصولات خود را به صادرات اختصاص داده است به نحوی که در حال حاضر محصولات به کشورهایی چون پاکستان، افغانستان، عراق، یمن، نیجریه، ترکیه و ترکمنستان صادر می گردد و تا کنون 4 دوره موفق به دریافت لوح صادر کننده نمونه ملی شده است
برای توسعه و در جهت حضور فعال در بازارهای صادراتی، سازمان ها و نهادهای دولتی می بایست شرایطی را فراهم سازند تا مشوق های صادراتی در قالب تسهیلات مالی با نرخ پائین ، تقویت معافیت های مالیاتی و سایر موارد حوزه صادرات و واردات کالا صورت پذیرد. از جمله مشکلاتی که در سال های گذشته ایران یاسا با آن روبرو شده است، بالا بودن پایه تعرفه دلاری صادرات محصولات ما بوده که در گذشته با توجه به شرایط نرخ ارز و هزینه های تولید حدود 4 دلار محاسبه شده و به تصویب رسیده است و مبنای محاسبات گمرکی جهت خریداران خارجی قرار گرفته است که در شرایط فعلی جهت بالا بردن انگیزه خریداران خارجی و با توجه به محاسبات جدید نیاز است تا این نرخ تعدیل شده و به حدود 2.5 تا 3 دلار کاهش پیدا کند، همچنین از اواسط شهریور ماه امسال علیرغم تقاضا بازار صادراتی برای محصولات با توجه به اخذ قوانین ممنوعیت صادرات و سردرگمی و بهانه های واهی سازمان های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ... از صادرات محصولات شرکت جلوگیری به عمل آمده است.
3- شرکت در طول سا‌ل‌های فعالیت خود موفق به کسب چه افتخاراتی شده است؟
از دستاوردهای اخذ شده شرکت می توان به اخذ لوح صادركننده نمونه، انتخاب به عنوان واحد نمونه استاندارد و كيفيت ، انتخاب به عنوان واحد نمونه صنعتي، انتخاب به عنوان صادركننده نمونه ملی،دریافت نشان عالی بهره وری، دریافت گواهینامه صنعت سبز از سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، ئریافت لوح و تندیس کنگره سراسری برند ملی و همچنین تنديس ديموند از دبيركل جشنواره توزيع و پخش كشور در مصرف انرژی اشاره نمود.
4. روش‌های تولیدی شرکت در تولید تایر از چه تکنولوژی و دانش برتری برخوردار است و برای به روز رسانی ماشین آلات چه برنامه و استراتژیهایی دارید؟
تکنولوژی شرکت ایران یاسا منطبق بر تکنولوژی IRC ژاپن می باشد و همواره این شرکت برای طراحی و ارائه آخرین محصولات منطبق با نیاز موتورسازان و مصرف کنندگان سایر محصولات مرتبط با ایران یاسا تلاش کرده است و بر این اساس، بسیاری از محصولات تولید شده ما با نمونه‌های وارداتی با کیفیت به لحاظ سطح کیفی، ایمنی و مقاومت، برابری می‌کند. 
ضرورت تغییرات تکنولوژی، نوسازی و بازسازی ماشین‏آلات خطوط تولید، چشم‏انداز آتی در صنعت لاستیک و نیز ضرورت حضور پرقدرت شرکت ایران یاسا در این صنعت و حفظ جایگاه در بازار، ایجاب می‌کند تا با عملیاتی کردن طرح‏های مربوط به پروژه تایرهای نسل دوم (تایرتیوبلس موتور سیکلت)، روند متناسب سازی فعالیت شرکت با شرایط حاکم بر این صنعت پی‌گرفته شود.
4. شرکت در زمینه اشتغالزایی تا چه میزانی موفق بوده است؟
با توجه به آنکه صنایع کشور امروزه با مشکلات متعددی روبرو هستند شرکت توانسته تا با عبور از برخی مسائل و مشکلات و با ایجاد بسترهای مورد نیاز در پیشبرد اهداف و برنامه های شرکت با همکاری تمامی مدیران شرکت مقدمات توسعه فعالیت ها که ازطریق ارتقاء کیفیت، ایجاد تنوع در سبد محصولات و تولید محصولات جدید می باشد را فراهم آورد و با توجه به شرایط کنونی از تعدیل نیروها جلوگیری نماید. در حال حاضر تعداد کارکنان شاغل در شرکت ایران یاسا در حال حاضر 901 نفر می باشد.
* با توجه به به اینکه شرکت ایران یاسا بالغ بر 70 درصد محصولاتش تایرهای دوچرخه و موتور میباشد چه تمهیداتی جهت قیمت تمام شده جهت رقابت در بازار داخلی، بویژه بازار منطقه اندیشده و چه اقدامات انجام داده است؟
ضرورت کاهش قیمت تمام شده به منظور انعطاف¬پذیری در قیمت¬گذاری محصولات و مقابله با رقبا، به عنوان یکی از راهبردهای شرکت می باشد که به همین منظور راندمان و زمان موثر نیروی کار مستقیم، تخصیص سربار و عوامل غیر مستقیم تولید از جمله مدیریت بهینه مصرف انرژی و بالا بردن مهارت پرسنل در راستای کاهش ضایعات و راه¬کارهای تولید بهینه در دستور کار قرار گرفته است، بنحوی که صرفه¬جویی¬های حاصله تاثیر با اهمیتی در حاشیه سود بهمراه داشته اما همانطور که پیشتر نیز اشاره شد به روزرسانی تکنولوژی و ماشین آلات همواره دغدغه اصلی تیم مدیریتی ایران یاسا بوده که در صورت تغییر شرایط و تحقق این امر قدرت رقابت بالایی را در حوزه قیمت گذاری و افزایش حاشیه سود پیدا خواهیم کرد..
5.چشم انداز صنعت تایر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
صنعت تایر کشور دارای سابقه و پتانسیل بالایی هم به لحاظ منابع انسانی و هم تکنولوژی برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری می باشد اما با عدم حمایت های سازمان ها و نهادهای ذیربط صنعت، این پتانسیل به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. در حال حاضر صنعت تایر با سایقه ای قریب بر نیم قرن تجربه مدیریتی و کارشناسی به بلوغ رسیده است و در وضعیت مناسبی قرار دارد ولی با توجه به مشکلات و محدودیت های پیشرو ارتباط با مراکز فنی و تکنولوژی در جهت بهره مندی از دانش روز دنیا در حداقل می باشد که در این راستا حمایت های مالی و همچنین در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت به این صنعت ، بسترسازی مناسب برای افزایش صادرات محصولات و ... امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.
6. تاثیر توسعه صنعت تایر بر اقتصاد کشور چیست؟ چه راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌کنید؟
صنعت تایر یک صنعت استراتژیک می باشد و به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت حمل و نقل تاثیر مستقیمی  بر چرخه اقتصادی کشور داشته است. با توجه به پیچیدگی فرایند تولید و نیاز به اجزا مختلف از جمله مواد اولیه ، تجهیزات، ماشین آلات باعث افزایش اشتغال چندین برابری، به صورت غیر مستقیم در زنجیره ارزش خود شده است.،رشد صنعت تایر کشور، فضای مناسبی برای رشد صنایع وابسته همچون تولید نخ تایر، سیم طوقه، محصولات پتروشیمی، دوده، قطعات لاستیکی، روکش تایر، رینگ ، و مواد اولیه اصلی و نظایر آن را که موجب و موجد زیرساخت‌های توسعه صنعتی و افزایش فرصت‌های شغلی کشور است، فراهم می‌نماید
7  تولید تایر توسط شرکت شما چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟ در عرصه رقابت بین‌المللی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
سهم بازار گروه محصولات تایر و تیوب موتورسیکلت شرکت ایران یاسار را 50 درصد و سهم بازار گروه محصولات تایر65 درصد و در گروه محصولات تیوب را 39 درصد می باشد که با اجرای طرح توسعه ای که به‌ زودی در این مجموعه به بهره برداری می‌رسد، سهم بیشتری از نیاز کشور توسط این شرکت تامین خواهد شد.
8. در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
خوشبختانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر را از داخل تامین می‌کنیم و این موضوع نکته بسیار مثبتی است. در بخش تامین مواد اولیه خارجی می‌توان از ضوابط و مقررات حاکم بر بانک‌ها و در خصوص تامین ارز مورد نیاز و حواله آن برای فروشنده که با توجه به مشکلات تحریم وجود دارد، اشاره کرد مهم‏ترین مشکل موجود در واردات مواد اولیه ، قطع ارتباط بانکی کشور با بانکهای مبادی تأمین مواد اولیه و همچنین نرخ ارز قابل تأمین عملی برای واردات این مواد است. در گذشته که مناسبات بانکی کشور با شبکه بانکی بین‏المللی برقرار بود ما برای واردات مواد و قطعات مورد نیاز خود از طریق گشایش اعتبار اسنادی و با پرداخت حداکثر ۱۵ درصد قیمت مواد و قطعات وارداتی اقدام می‏کردیم و باقی مبلغ پس از وصول مواد و اطمینان از کیفیت آن پرداخت می‌شد‏، حال آن که در شرایط موجود در بسیاری از موارد ما مجبور به پرداخت کامل قیمت مواد سفارش شده، گاه حتی قبل از تولید در مبدأ به فروشنده هستیم. 
9. با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، صنعت تایر با چه مشکلاتی مواجه است؟
مشکلات ناشی از تشدید تحریم ها و فشارهای بین‌المللی، افزایش مشکلات انتقال پول، افزایش و نوسانات نرخ ارز، افزایش بی رویه نرخ خرید مواد اولیه، عدم امکان و شرایط استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ مناسب، افزایش دستمزد نیروهای کارگری، عدم امکان افزایش قیمت فروش محصولات متناسب با روند افزایش هزینه ها، مشکلات شرکت ها را نسبت به سال گذشته، بیشتر کرده است.
به روز نبودن تکنولوژی، فرسوده بودن ماشین‏آلات خط تولید ،عدم تولید با ظرفیت بهینه، کمبود نقدینگی و وجود موانع در کسب تسهیلات بانکی ارزان قیمت، قطع ارتباط تکنولوژیکی با خارج از کشور و محدود شدن حوزه های پژوهش و توسعه (R&D) و عدم سرمایه‏گذاری لازم در جهت کسب دانش فنی در تولید از مهمترین مشکلات این صنعت است.
10.برای برون رفت از مشکلات از دولت چه انتظاراتی دارید؟
1- اعطاء سرمایه در گردش ارزان قیمت به واحدهای تولیدی.
2- کاهش سود تسهیلات پرداختی(فروش اقساطی و مشارکت مدنی) به واحدهای تولیدی.
3- با افزایش قیمت بی‌رویه مواد اولیه در جهان (کائوچوی طبیعی، مصنوعی، دوده صنعتی و ...) که موجب افزایش قیمت تایر در دنیا و کشور گردیده است، انتظار می‌رود تمهیدات لازم در جهت کنترل و ممانعت از افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل (کائوچوهای مصنوعی، دوده صنعتی و ...) صورت پذیرد.
4- سیاست حمایت تعرفه‌ای از صنعت تایر یکی از اساسی‌ترین فرصت‌های موجود است که فضای لازم برای تقویت زیر‌‌ساخت‌های صنعتی به منظور ایجاد آمادگی برای چالش‌های آتی و نیز ایجاد جذابیت برای جلب و جذب سرمایه و تکنولوژی را در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار می‌دهد. انتظار دارد با تداوم این حمایت، زمان و فرصت لازم در اختیار صنایع تایرسازی کشور جهت بازسازی و نوسازی و مجهز شدن به فناوری روز و امکان ایجاد رقابت با رقبای خارجی، قرار گیرد.
5- کاهش نرخ پایه تعرفه دلاری جهت تسهیل صادرات و جذب بازرگانان خارجی
6- بخشودگی یا استمهال بخشی از جرایم بانکی که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم منجر به تحمیل هزینه های زیادی بر تولیدکنندگان بویژه طی پنج سال اخیر شده است
 
تاریخ درج:19 دی 1397