امروز: چهارشنبه 1 خرداد 1398 ساعت
  • تنها تولید کننده تایر آفرود
  • سال 98 رونق تولید
  • اولین تولید کننده تایرهای تیوبلس در ایران

راهنمای نحوه انتخاب و بکارگیری تایر و تیوب

راهنمای نحوه انتخاب و بکارگیری تایر و تیوب
راهنمای نحوه انتخاب و بکارگیری تایر و تیوب
انتخاب تایر
هنگام انتخاب «تایر نو» ایران یاسا، باید مطمئن شوید که تایر انتخابی، الزامات موتورسیکلت/ دوچرخه شما را برآورده کند و مناسب نوع جاده‌ای باشد که قصد سواری در آن را دارید.
 
انتخاب سایز تایر
در دفترچه راهنمای مشتری یا وب‌سایت شرکت تولیدکننده تمام موتورسیکلت‌ها/ دوچرخه‌ها باید سایز تایر مجاز مورداستفاده آن وسیله تعیین‌شده باشد.
هنگام نصب تایر، توجه به جهت چرخش “ROTATION” مشخص‌شده بر روی تایرها الزامی است.
 
تطابق تایر جلو و عقب
برای بهترین عملکرد، رعایت صحیح تطابق تایرهای عقب و جلو از اهمیت فراوانی برخوردار است. موتورسواری با ترکیب نامناسبی از تایرهایی با ساختار رادیال، بایاس و بایاس تسمه دار خطرناک است؛ زیرا می‌تواند بر خصوصیات فرمان پذیری موتورسیکلت شما تأثیر بسزایی داشته باشد. درنتیجه استفاده ترکیبی این تایرها، بروز تصادف و جراحات شخصی یا مرگ نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
امکان دارد برخی موتورسیکلت‌ها دارای تایرهای رادیال باشند؛ بنابراین پیش از تعویض تایرهای خود، با فروشنده موتورسیکلت در خصوص تایر مناسب موتورسیکلت خود (رادیال/ بایاس) مشورت نمایید تا از نوع تایر موردنیاز خود مطلع شوید.
از یاد نبرید، به‌کارگیری از یک تایر جلویی نو با یک تایر سایش یافته در عقب می‌تواند موجب ناپایداری حرکتی موتورسیکلت شود.
 
ساختارهای گوناگون
سه گونه مجزا از انواع ساختار تایر وجود دارد: تایرهای بایاس (-)، تایرهای بایاس تسمه دار (B) و تایرهای رادیال (R). میزان توانایی تایر برای تحمل نیروهای جانبی و محیطی برای هر یک از سه نوع ذکرشده متفاوت است. ازاین‌رو، ترکیب نمودن این ساختارها می‌تواند بر عملکرد موتورسیکلت تأثیرگذار باشد. تنها ترکیب ساختاری توصیه‌شده از جانب تولیدکنندگان موتورسیکلت موردقبول هستند. لازم به ذکر است، استفاده از تایر با ساختاری متفاوت از آنچه تولیدکننده توصیه نموده، یقیناً تبعات جانی در پی خواهد داشت.
 
طرح‌های ترد (گُل) مختلف
ایران یاسا توصیه می‌کند تایرهای عقب و جلو سطح مقطع‌های متفاوتی داشته باشند و برای مصارف گوناگون از یک نوع گُل تایر استفاده نشود؛ بدین گونه تایرهای عقب و جلو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. مثالی از یک ترکیب نادرست، استفاده از تایر خیابانی همراه با نوع خارج جاده‌ای (off-road) است.
 
برند تایر عقب و جلو
استفاده از تایرهای عقب و جلو با برندهای مختلف به‌طور همزمان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. متأسفانه ما قادر به آزمون تایرهای ایران یاسا به‌صورت ترکیبی با تایرهای همه‌ی رقبای خود نیستیم؛ بنابراین، بنا به دلایل ایمنی، ما مصرانه از شما می‌خواهیم تا از تایرهای ایران یاسا در هر دو محور جلو و عقب استفاده نمایید.
 
ظرفیت بار
تایرها با ظرفیت‌های بار متفاوتی عرضه می‌شوند؛ این میزان ظرفیت در ناحیه دیواره هر تایر درج شده است. بسیار مهم است که میزان بار واردشده به تایرها از میزان حداکثر مشخص‌شده فراتر نرود. موتورسوار می‌بایست وزن موتورسیکلت، وزن راکب و همین‌طور سنگینی هرگونه لوازم اضافی را در نظر بگیرد که مجموع آن فراتر از ظرفیت بار درج‌شده توسط تولیدکنندگان موتورسیکلت نباشد. توانایی حمل بار تایر براثر کم بادی کاهش می‌یابد.
تاریخ درج:3 دی 1395