امروز: پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 ساعت
  • تنها تولید کننده تایر آفرود
  • سال 98 رونق تولید
  • اولین تولید کننده تایرهای تیوبلس در ایران

اطلاعات و اخطارهای مهم تایر و تیوب

اطلاعات و اخطارهای مهم تایر و تیوب
توصیه‌های ایمنی نصب و نگهداری تایر
فشار تایر
بااینکه اغلب موتورسواران با موتورسیکلت خود کار می‌کنند، اما به‌ندرت به یاد می‌آورند تا فشار تایر خود را کنترل کنند. صحیح بودن فشار تایر، برای سواری ایمن بسیار ضروری است. پربادی (فشار باد بیش‌ازاندازه) تایر آسایش سواری شما را تحت شعاع قرار خواهد داد و تماس تایر با جاده را کم خواهد کرد. کم بادی (فشار باد بسیار کم) تایر نیز باعث کاهش کیفیت سواری و «انحراف» موتورسیکلت/ دوچرخه خواهد شد. همچنین، کم بادی می‌تواند باعث ساییده شدن سریع تایر، افزایش مصرف سوخت، کاهش حداکثر سرعت و کنترل ضعیف‌تر گردد.
 
وَلو و درپوش وَلو
وَلوهای کهنه یا آسیب‌دیده می‌توانند باعث افت فشار باد تایر شوند. در صورت خرابی، هنگام نصب تایر نو آن را تعویض نمایید. از درپوش وَلو برای در امان ماندن وَلو در برابر گردوغبار، کثیفی و رطوبت و همچنین برای مقابله با نشت هوا استفاده کنید.
 
آسیب‌های تایر
یک تایر آسیب‌دیده می‌تواند به ناگهان خراب شود و منجر به بروز تصادف گردد. ایران یاسا توصیه می‌کند تایرها به‌طور مداوم (مخصوصاً پس از وارد آمدن شوک‌های ناگهانی) بازبینی شوند.
 
آب‌بندهای مایع
ما استفاده از آب‌بندهای مایع را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا آب‌بندهای مایع نوعی تعمیر موقتی هستند که می‌توانند تأثیر نامطلوبی بر مواد موجود در لایه‌های تایر داشته باشند. همچنین این مواد قادرند هرگونه آسیب ثانویه واردشده به تایر براثر نفوذ اجسام را در خود حفظ کنند.
 
شیارزنی مجدد
شیارزنی مجدد یا ایجاد برش در طرح ترد (گُل یا آج) تایر موتورسیکلت به‌هیچ‌عنوان مجاز نیست؛ زیرا امکان تأثیر منفی بر نوع عملکرد و نیز ایمنی سواری داشته وجود دارد.
 
تایرهای جدید- تیوب‌های جدید
تیوب‌ بخش مهمی از مجموعه چرخ نوع تیوب دار است. استفاده از تیوب‌ها باید توأم با مراقبت باشد. یک تیوب نو باید همزمان با نصب تایر نو نصب گردد. تیوب کهنه‌ای که براثر استفاده کشیده شده، درصورتی‌که درون تایری نو قرار گیرد می‌تواند باعث چین‌دار شدن و خرابی آن گردد. همواره مطمئن شوید که سایز تایر شما بر روی تیوب درج‌شده باشد؛ بنابراین مطمئن می‌شوید که سایز تیوب صحیح را در اختیار دارید.
 
کشف تایر آسیب‌دیده
پس از وارد آمدن شوک یا ضربه‌ای به تایرهای شما، پیشنهاد ما این است که از نزدیک‌ترین فروشنده یا تعمیرکار تایر بخواهید تا تایر شما را به‌منظور یافتن آسیب واردشده بازبینی نماید. امکان دارد هیچ‌گونه نشانه‌ قابل‌رؤیت از آسیب‌دیدگی بر سطح تایر جود نداشته باشد، اما نقص به وجود آمده یک‌مرتبه و بدون هیچ علامت یا اخطاری پس از یک روز، یک هفته یا حتی چند ماه بعد اثر خود را نشان دهد.
تایرهای خود را برای یافتن اثراتی از هر نوع بریدگی، ترک، شکاف در نواحی ترد و دیواره بازرسی کنید. دست‌اندازها یا برآمدگی‌های جاده می‌توانند باعث جدا شدن بخش‌هایی در بدنه تایر شوند. تایرهای خود را به فروشنده یا تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید تا مورد بازرسی قرار گیرند. امکان دارد نیاز باشد تایر برای بازرسی کامل، از چرخ جدا شود.
تایرهای خود را برای کافی بودن عمق ترد بررسی نمایید. هنگامی‌که عمق ترد تایری تا حد نشانگرهای سایش روی تایر (8/0 میلی‌متر) یا کمتر می‌رسد یا اگر تسمه یا نخ‌های درون تایر نمایان می‌شوند، تایر به حد خطرناکی از ساییدگی رسیده و می‌بایست بلافاصله تعویض گردد.
تایرهای خود را برای عدم وجود سایش نابرابر بازرسی کنید. سایش در یک سمت از ترد یا نقاط صاف‌شده در ناحیه ترد می‌تواند نشان از وجود مشکلی در تایر یا وسیله نقلیه شما باشد. با فروشنده یا تعمیرکار خود مشورت نمایید.
رینگ‌ها نیز می‌بایست در صورت وجود خم‌شدگی یا ترک به‌سرعت تعویض شوند.
 
اطلاعات و اخطارهای مهم در نصب تایر
هر تایر می‌بایست تنها برای وسیله‌ای استفاده شود ‌که توسط تولیدکننده آن تأیید شده باشد؛ هرگونه استفاده‌ی دیگری می‌تواند خطرآفرین باشد.
به‌منظور اجتناب از خطر نشت هوا، تنها از وزنه‌های مخصوص بالانس که مورد تأیید تولیدکننده موتورسیکلت است، استفاده کنید. ما استفاده از بالانس‌های مایع یا بالانس‌های مایع/ آب‌بند را توصیه نمی‌کنیم. ایران یاسا تایرهایی که ازاین‌گونه مواد به درون آن‌ها تزریق شده است را مشمول گارانتی در نظر نمی‌گیرد.
تایر را برای داشتن «پیکان جهت‌دار» بررسی نمایید و در صورت داشتن آن، می‌بایست تایر را به‌گونه‌ای نصب کنید که نوک پیکان در جهت چرخش تایر قرار گیرد.
برای چرب کردن بید، از مایع آب‌صابون یا ماده روان‌ساز نصب تایر استفاده نمایید.
برای سوار کردن بید (جا انداختن تایر بر روی رینگ):
1) مغزی درون ساقه‌ی وَلو را خارج نموده و تایر را باد کنید.
2) خطوط کنترل بر روی بید را به‌منظور قرارگیری در محل مناسب بررسی نمایید؛
3) درصورتی‌که بیدها به‌خوبی در محل مناسب قرار نگرفته‌اند، می‌بایست باد تایر/ تیوب را تخلیه و مراحل فوق را تکرار نمایید.
به دلایل ایمنی، تایرهای موتورسیکلت را بیش از 40 p.s.i. (2.8 bar) باد نکنید؛ تایرهای اسکوتر را بیش از 150% از حداکثر مقدار درج‌شده بر تایر باد نکنید.
مطمئن شوید تا مغزی درونی ساقه وَلو را مجدداً در محل اولیه خود قرار داده و تایر/ تیوب را به میزان فشار توصیه‌شده باد کنید.
تاریخ درج:4 دی 1395